Freedom in Art

Die weiße entblößte Frau als Mittelpunkt ihrer Arbeit, weil diese Figur die Geschichte der Kunst repräsentiere ..  

Lisa Yuskavage: „When you walk around in any museum, you know, that’s the center piece of most museums. Is it not?

Helen Molesworth: It is!

Inspiriert von Leonardos Sfumato und Michelangelos Cangiantismo, und sich in einem Dialog befindend zwischen den klassischen Studio-Porträts früherer Malerepochen, wie die derer von Matisse, Courbet und Braque und persönlicher Ikonographie, möchte sie nicht erklären müssen, warum sie Kunst macht, weil sie davon ausgeht, dass ihre Zuhörer dies langweilen würde. Für sie ist Malerei einfach ein Weg interessante Probleme angehen zu können, auf der anderen Seite die Freiheit zu haben tun zu können was sie will.

Freedom in Art.

Freedom in Real-Life.

Lisa Yuskavage, *1962 in Philadelphia, aufgewachsen als die Tochter eines Truck Drivers, gilt als eine der einflussreichsten Künstlerinnen der vergangenen drei Dekaden. Die New York Times titelte im Jahr 2020, dass sie eine sei, die mit ihrer Kunst provozieren wolle. 

Ihre Werke zeigen Femininität von weiblicher Sicht aus gesehen. Sie präsentiert Frauen mit Mädchenkörpern, sowie Mädchengesicht auf den Körpern von Frauen. Lisa läßt diese an Lollis lutschen, deren entblößte Brüste dem Betrachter entgegen wölben und sie – immer wieder – mittels gespreizter Beine in V-Form, dazwischen die Vagina, posieren. Keck der Blick über die Schulter dabei. 

Auch träumerisch in sich gekehrt, um den Betrachter wissend oder auch nicht .. Die Frauen genießen ihr Dasein, ihre Umgebung, die Räume oder die Natur in der sie sich jeweils befinden, in einer eher ergebenen und passiven Haltung.

2015 titelte die Washington Post über “diese von Pornos inspirierte Künstlerin”, deren Kunst sie (die Zeitung) größtenteils nicht zeigen könne. Anders auch, die beiden gezückten Mittelfinger, dazu der anklagende Blick, oder gar der Lauf einer Pistole, beides direkt zum und auf den Betrachter gewandt, gerichtet. 

Painting isn’t like ice skating where I try to figure out how to do a triple axle. 

L. Yuskavage

Lisas Kunst ist üppig, leuchtend, farbintensiv, beinahe einem chemical-like use von Farbe entsprechend. Ein Foto eines ihrer Gemälde habe ich bereits seit über einem Jahr als Bildhintergrund auf dem Handy. Gute-Laune-Garantie! Das intensive strahlende Gelb hält mich genauso gefangen genommen und begeistert, wie das verträumte Mädchen, im Badezimmer auf einem Schemel sitzend.

Gesehen wohl auf der Website von David Zwirner Gallery, bei der Lisa seit 2005 bereits unter Vertrag ist. Die Preise ihrer Artworks auf dem Markt sind robust und seit sehr vielen Jahren stabil. 

Ihre erste Soloshow damals in den 90’ern hatte sich die Künstlerin sehnsüchtig herbeigewünscht gehabt, war davon dann allerdings derart enttäuscht gewesen, dass sie danach in eine schlimme Depression verfiel und für eine längere Zeit ganz aufgehört hatte zu malen. 

Über Technik sagt sie, dass dies schön und gut sei, doch ihr es als Malerin in erster Linie darum gehe, wie ihr Bild konstruiert sei.

Szenerie.

Farbe.

Die Frau.

Lisa gab in einem früheren Interview ebenfalls an, jeden Tag für mindestens 3-4 Stunden in ihrem Studio zu sein, es jedoch für länger als nur diesen Zeitraum bevorzuge, und sie am liebsten alleine arbeite, um ihre Arbeiten erst dann Betrachtern ausgesetzt zu wissen, wenn sie selbst bereit dazu sei.

Lisa, mit litauischen Wurzeln, agierte in einem amerikanischen Künstlerinnen-Umfeld neben Cecily Brown, deren Werke bei Auktionen heute Höchstpreise erzielen und die gerade eine Ausstellung im Met in New York hat, sowie Rachel Feinstein, die mit John Currin verheiratet ist, der Lisa wiederum einst an der Universität unterstützend zu Hilfe gekommen war, nachdem einer ihrer Professoren ihr anhand Magritte’s „Ceci n’est pas une pipe“-Gemälde erklären wollte, dass ihre gemalten Sujets nicht die Realität seien, worauf Currin meinte, dass ihm dies leid tue, aber er es wundervoll finde, dass Lisa ihre Kunst für real halte. 

I need to think of it as real.

L. Yuskavage . about her art

Diesen Standpunkt scheint sie über die Jahre etwas verändert zu haben. In einem aktuellen Video-interview spricht sie im Hinblick auf Kunst und Realität in einer distanzierteren Manier.

Die Künstlerin bringt in ihren Werken Elemente der high und low culture zusammen. Ihre Frauen, Männer gibt es nicht, wirken glücklich und selbstzufrieden, trotz, oder gerade wegen ihrer Nacktheit. Umso unverständlicher, dass sie vor Jahren einmal – von männlicher Seite – als definitiver Mysogynist bezeichnet wurde. Das Schöne daran ist wiederum, dass diese Kritik an ihr auch zukünftige Verteidigter und Liebhaber ihrer Kunst und Persönlichkeit auf den Weg rief. 

There are entrenched prejudices against all things female, and those expressions can come not just from men but also other women, even in the name of feminism.

L. Yuskavage

Lisa bezeichnet sich selbst als eine die bisweilen höchst vulgäre, rauhe und unheimliche Dinge mit ihrer Kunst präsentiere könne, und dass dies eben nicht die Sujets und Verhaltensweisen seien, die man Frauen in unserer Gesellschaft zugestehen würde.

Isn’t it? 

Mutig.

Anders.

Frei.

It is!

I chose a manner of constructing a painting that allows for the huge carnival of emotions that I seek to represent, anger being only one of them, but also love and tenderness and humor, loneliness, self-deprecation, internalized misogyny, grief and joy… the whole banquet table.“

L. Yuskavage

Nun, eintauchen, bei Zwirner in Paris in diese starken Sujets Lisa’s, die pure Liebe und Verständnis für andere Frauen repräsentieren und keine Spur von Misogynie aufweisen, stattdessen zart-pudriges Mädchensein und reife, (wunder)volle Feminität in eine wirklich gelungene Verbindung setzen. Geschlossene Räume genauso wie das offene Feld in ihren Gegensätzen einfangend und ihren Mädels jeweils Raum lassend oder Nähe schenkend. Die Nacktheit als etwas Selbstverständliches aufgezeigt und Gefühle transportiert, die den Betrachter länger zu beschäftigen wissen werden als es bloße weibliche Kurven jemals könnten. 

Läßt tief blicken.

Signature:

Special!

I want to live in a world where shadows can be gorgeous. 

L. Yuskavage . about the intense color in her work, and asked about light & shadow

Lisa Yuskavage . Rendez-vous . Current exhibition @ David Zwirner Gallery . 108, rue Vieille du Temple, Paris .

Quellen: David Zwirner Gallery . New York Times . Washington Post . Apollo Magazin . 

FREEDOM IN ART

The white exposed woman as the center of her work, because this figure represents the history of art …  

Lisa Yuskavage: „When you walk around in any museum, you know, that’s the center piece of most museums. Is it not?

Helen Molesworth: It is!

Inspired by Leonardo’s Sfumato and Michelangelo’s Cangiantismo, and engaged in a dialogue between the classic studio portraits of earlier painting eras, such as those of Matisse, Courbet, and Braque, and personal iconography, she doesn’t want to have to explain why she makes art because she assumes it would bore her audience. For her painting is simply a way to tackle interesting problems, on the other hand to have the freedom to do what she wants.

Freedom in art.

Freedom in real life.

Lisa Yuskavage, *1962 in Philadelphia, raised as the daughter of a truck driver, is considered one of the most influential artists of the past three decades. The New York Times headlined in 2020 that she’s one who wants to provoke with her art. 

Her works show femininity seen from a female point of view. She presents women with girls’ bodies, as well as girls‘ faces on women’s bodies. Lisa lets them suck on lollipops, their bared breasts arch towards the viewer, and presented with spread legs in V-shape, in between the vagina. Pertly the look over the shoulder at the same time .. Also dreamily – sometimes. 

The women enjoy their existence, their bodies, their surroundings, the spaces or nature in which they find themselves, in a rather devoted and passive attitude. In 2015, the Washington Post ran a headline about “this porn-inspired artist” whose art the newspaper could not show for the most part. Also different, the two bold middle fingers, or even the barrel of a pistol, directly pointed to the viewer, in two of her paintings. 

Painting isn’t like ice skating where I try to figure out how to do a triple axle. 

L. Yuskavage

Lisa’s art is lush, bright, of the most intense color you can imagine, almost corresponding to a chemical-like use of color. For over a year now, have a photo of one of her paintings on my cell phone as a wallpaper. Good mood guarantee! The intense radiant yellow keeps me as captivated and enthralled as the dreamy girl, sitting on a stool in the bathroom. Think I’d seen it on the website of David Zwirner Gallery, with whom the artist has been under contract since 2005. The prices of her artwork on the market are robust and have been stable for many years. She had longed for her first solo show back in the 90’s, but had been so disappointed by it then, that she went into a deep depression afterwards and stopped painting altogether for quite some time. 

About technique she says that this is all well and good, but for her it is primarily about how her pictures are constructed.

Scenery.

Color.

Women.

Lisa, with Lithuanian roots, stated in an earlier interview, too, that she is in her studio for at least 3-4 hours every day, but prefers to be there for longer than that, and favours to work alone so that she can expose her work to viewers only when she herself is ready. She grew in an American artist environment alongside Cecily Brown, whose works now fetch top prices at auctions and who currently has an exhibition at the Met in New York, and Rachel Feinstein, who is married to John Currin, who himself has been once supportive to Lisa at university (Yale School of Art), after one of her professors tried to explain to her, on the basis of Magritte’s „Ceci n’est pas une pipe“ painting, that her painted subjects were not reality, whereupon Currin said that he was sorry about this, but that he thought it was wonderful that Lisa thought her art was real. 

I need to think of it as real.

L. Yuskavage . about her art

This point of view may have chanced for her. In a current interview she talks about reality and art in a more distant way. Lisa brings together elements of high and low culture. Her women, there are no men, seem happy and self-satisfied, despite, or perhaps because of, their nudity and just being alone. All the more incomprehensible that years ago she was once called – by a male – a definite mysogynist. The beauty of it is that this criticism of her also called future defenders and lovers of her art and personality on the way. 

There are entrenched prejudices against all things female, and those expressions can come not just from men but also other women, even in the name of feminism.

L. Yuskavage

The artist describes herself as someone who can sometimes present highly vulgar, rough and sinister things with her art, and that these are precisely not the subjects and behaviors that women in our society would be allowed.

Isn’t it? 

Bold.

Different.

Free.

It is!

I chose a manner of constructing a painting that allows for the huge carnival of emotions that I seek to represent, anger being only one of them, but also love and tenderness and humor, loneliness, self-deprecation, internalized misogyny, grief and joy…. the whole banquet table.

L. Yuskavage

Now, immerse yourself, at David Zwirner Gallery in Paris in these strong subjects of Lisa’s, representing pure love and understanding of her gender, with not a trace of misogyny. Instead, delicately powdery soft girlishness and mature, (wonder)full femininity set in a truly successful combination. Both, closed spaces as well as the open field in their contrasts capturing, Lisa is leaving space or giving closeness to her girls.  

Let’s look deep.

Signature:

Special!

I want to live in a world where shadows can be gorgeous. 

L. Yuskavage . about the intense color in her work, and asked about light & shadow

Lisa Yuskavage . Rendez-vous . Current exhibition @ David Zwirner Gallery . 108, rue Vieille du Temple, Paris .

Sources: David Zwirner Gallery . New York Times . Washington Post . Apollo Magazin . 

Veröffentlicht von

PetissaPan

PetissaPan studiert interessiert & neugierig das Leben, und schafft nebenher, leidenschaftlich und fleissig Kreativität, Text & Mode. Sie geht mit offenen Augen & Sinnen durch die Welt, und saugt Inspirierendes & Bereicherndes auf. PetissaPan ist und kreiert leicht, weich, romantisch, verspielt und wunderbar verträumt. Is your world little to mainstream? PetissaPan created an own.

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht.